Cena / za 90 min 150 zł
Lekcje online Tak
Miasto Kraków
Miejsce Dowolnie
Przedmiot Statystyka
Zakres Studia

Pomoc przy zdalnym egzaminie z statystyki 7.07

Witam. 

Poszukuje pomocy przy zdalnym egzaminie z statystyki.  Do wykonania będzie około 5 zadań w 90 minut. Poniżej podam przykładowe zadania jakie otrzymałem do przygotowania się. Egzamin jest w niedziele 7.07 w godzinach 10:15 - 11:45.  Poniżej podam przykładowe zadania jakie otrzymałem od wykładowcy.  

Zadania – wykład 1:

1. Z talii 52 kart losujemy bez zwracania 8 kart. Ile jest możliwych wyników losowania, w których

są dokładnie 2 walety i 4 damy.

2. Z urny, w której jest 15 losów, w tym 5 wygrywających, wyciągamy 3 losy. Na ile sposobów

można wylosować:

a) Same losy wygrywające?

b) Dokładnie 1 los wygrywający?

c) Co najmniej 2 losy wygrywające?

3. W pewnym przedsiębiorstwie 96 % wyrobów jest dobrych. Na 100 dobrych wyrobów średnio

75 jest pierwszego gatunku. Znaleźć prawdopodobieństwo tego, że pewna sztuka

wyprodukowana w tym przedsiębiorstwie jest pierwszego gatunku.

4. Na loterii mamy 40% losów wygrywających, 50% losów przegrywających oraz 10% losów „Graj

dalej” – pozwalających na wyciągnięcie następnego losu. Jakie jest prawdopodobieństwo

wygranej? (podpowiedź: prawdopodobieństwo całkowite)

5. W populacji kotów jest 5% angorskich. W kamienicy mieszka 6 kotów. Jakie jest

prawdopodobieństwo, że co najmniej jeden jest angorski?

Zadania – wykład 2

1. Oddano 5 strzałów do tarczy. Prawdopodobieństwo trafienia w pojedynczym strzale

wynosi 0,7. Znaleźć rozkład i dystrybuantę zmiennej losowej, którą jest liczba celnych

strzałów do tarczy. (podpowiedź: rozkład dwumianowy)

2. Z populacji generalnej wylosowano n-elementową próbkę i zbadano ze względu na

cechę X. Wyniki

3,6; 5,0; 4,0; 4,7; 5,2; 5,9; 4,5; 5,3; 5,5; 3,9; 5,6; 3,5; 5,4; 5,2; 4,1; 5,0; 3,1; 5,8; 4,8; 4,4;

4,6; 5,1; 4,7; 3,0; 5,5; 6,1; 3,8; 4,9; 5,6; 6,1; 5,9; 4,2; 6,4; 5,3; 4,5; 4,9; 4,0; 5,2; 3,3; 5,4;

4,7; 6,4; 5,1; 3,4; 5,2; 6,2; 4,4; 4,3; 5,8; 3,7.

a) Utwórz szereg rozdzielczy i narysuj histogram;

b) Oblicz średnią arytmetyczną 𝑥̄=

1

𝑛

∑ 𝑥0𝑖

⋅ 𝑛𝑖

.

c) Określ medianę i dominantę (modę);

d) Oblicz wariancję i odchylenie standardowe 𝑠

2 =

1

𝑛

∑[(𝑥0𝑖 − 𝑥̅)

2𝑛𝑖

].

e) Określ dolny kwartyl Q1 i górny kwartyl Q3.

Klasa Przedział Środek klasy x0i Liczebność w

klasie ni

𝑥0𝑖

⋅ 𝑛𝑖

|𝑥0𝑖 − 𝑥̄| (𝑥0𝑖 − 𝑥̄)

2 𝑛𝑖

(𝑥0𝑖 − 𝑥̄)

2

1

2

3

4

5

6

7

Na podstawie wyznaczonego szeregu rozdzielczego narysuj poglądowy wykres dystrybuanty

(obliczając udziały w klasach procentowo).

Zadania – wykład 3

1. Zinterpretuj na wykresie prawdopodobieństwo, że zmienna losowa o rozkładzie N(5, 2) (czyli

wartość oczekiwana = 5 a odchylenie standardowe =2) osiągnie wartości:

a) Od 2 do 5;

b) Od 4 do 8;

c) Większe niż 5.

Jak można byłoby policzyć te prawdopodobieństwa?

2. Co oznacza zapis, że „na poziomie ufności 90% stwierdzono, że wartość oczekiwana zawiera

się w przedziale od 5 do 10”?

3. Jaką hipotezę postawilibyśmy gdyby z próby wyszła nam średnia = 560 a my chcielibyśmy żeby

wynosiła 600? (postaw hipotezę zerową i odpowiadającą jej hipotezę alternatywną); która z

postaci hipotez H1 będzie tu najbardziej odpowiednia?)

4. Pewna firma turystyczna przeprowadziła wśród swoich klientów ankietę dotyczącą

preferowanego miejsca następnego wyjazdu. Uszeregowane preferencje przedstawiają się

następująco (gdzie 1 to najczęściej zaznaczana opcja a 7 – najrzadziej zaznaczana.

Kraj Indie Brazylia USA Francja Włochy Chiny Tajlandia

Mężczyźni 4 2 3 6 7 5 1

Kobiety 7 5 3 1 2 6 4

Oblicz współczynnik korelacji Spearmana i zinterpretuj wynik.

Zadania – wykład 4

1. Badając zależność między wiekiem i wzrostem dzieci i młodzieży, otrzymano w losowej próbie

następujące dane (xi – wiek w latach; yi – wzrost w cm):

xi 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18

yi 122 125 131 135 142 145 150 154 159 164 168

a) Oszacować funkcję regresji liniowej dla tej zależności;

b) Oceń jakość i typ korelacji;

c) Oceń jakość dopasowania za pomocą R

2

i MSE;

d) Naszkicuj wykres otrzymanej funkcji wraz z naniesionymi punktami empirycznymi i zinterpretuj

ogólnie wyniki.